Oletko yrittäjänä pohtinut verkkokaupan perustamista tai oletko hakenut omalle verkkokaupallesi uutta suuntaa? Faktoja globaalista verkkokaupasta:
- Kasvun potentiaali on verkossa: verkkokaupan koko on vasta noin 8-15% isojen markkinoiden vähittäiskaupan koosta
- B2B-verkkokauppa kasvaa kiihtyvää vauhtia
- Miehissä mahdollisuus: 40% miehistä ostaisi kaiken verkosta, jos mahdollista (vastaava luku naisissa: 33%)
- Google edelleen rulettaa: verkkokaupan kävijät tulevat Googlen kautta (43%) ja Adwordsin kautta (23%)
- Kuvien laatu: onhan kuvasi laadukkaita verkkokaupassa? Suurin osa asiakkaista haluaa tarkastella tuotteita isokokoisista kuvista ennen ostopäätöstä.
- Postituskulut oston este: moni hylkää ostoksen ostoskoriin, jos postitusmaksu on liian korkea. Suomalaisten verkkokauppojen logistiikkakustannuksille tarttis tehdä jotain?
Verkkokauppa siis kasvaa ja kukoistaa. Suomen verkkokaupan kasvu ja kehitys on ollut hitaampaa kuin muualla – kaikki muut Pohjoismaatkin kasvavat nopeammin. Jos suomalaiset eivät osta verkosta vielä innokkaasti, muualla ostetaan sitäkin innokkaammin. Yhä useammat toimialat siirtyvät verkkoon ja lähes mikä tahansa tuote voi menestyä siellä, kunhan oikea kohderyhmä löytyy. Onhan meillä Torniossakin oiva esimerkki Ruotsiin akkuja myyvästä Tornion Akkujen voltpower.se -verkkokaupasta. Akkuja verkosta? Kyllä vain.
Mitkä ovat sitten mahdolliset seuraavat trendit verkkokaupan kehityksessä?
Oletko huonekaluyrittäjä? Tai myytkö sisustustuotteita? Jatka ihmeessä lukemista
3D-mallien käyttö ei ole mitään uutta, mutta aika alkaa vasta nyt olla kypsä aidolle lisäarvolle, mitä 3D-tuotteet voivat tuoda. Pokemon Go -peli toi suuren yleisön tietoisuuteen kesällä lisätyn todellisuuden eli sen, kuinka kameran kautta voidaan tarkastella oikeassa maailmassa olevia virtuaaliobjekteja. Mitä jos tämän siirtää verkkokauppaan? Tuotteita voi tarkastella suoraan paikallaan, oikeassa ympäristössään?
Esimerkiksi huonekalukauppiaille ja muille sisustustuotteita myyvälle yritykselle tässä piilee aivan uusi mahdollisuus ja kilpailuetukin, jos osaa hyödyntää sitä markkinoinnissa. Mitä se verkkokauppiaalta vaatii? Sijoitusta 3D-mallien luomiseen (riittävä osa tuotteista, joko yksi isompi kokonaisuus tai kaikki tuotteet) sekä olemassa olevien mallien lisääminen olemassa oleviin lisättyä todellisuutta hyödyntäviin sovelluksiin. Toinen vaihtoehto on myös 360-kuvan tuottaminen, jolloin jokainen tuote kuvataan 360-ympäristössä ja saadaan tuotteesta joka puolelta helposti tarkasteltava 360-kuva.
Mitä se käytännössä tarkoittaa? Painiketta esim. valaisimen tai sohvan tuotteen alla: Kokeile, miltä tuote näyttää kotonasi. Kun asiakas painaa painiketta, hän menee sovelluskauppaan, josta sovelluksen voi ilmaiseksi ladata. Jos sovellus on jo olemassa asiakkaan laitteella, asiakkaalle avautuu näkymä suoraan omasta olohuoneesta 3D-malli tuotteesta edessään. Käyttöliittymät ovat jo niin hienoja ja intuitiivisia, että tuotteen asettelu paikalleen on yllättävän helppoa.
Älä unohda markkinoida isosti uutta 3D-verkkokauppaasi
Mitä hyötyä on uudesta ja hienosta verkkokaupparatkaisusta, jos siitä ei kukaan tiedä? Usein verkkokaupan rakentamisessa unohtaa se fakta, että vaikka markkinoissa on kasvunvaraa, kilpailu on pääasiassa globaalia. Eli jos ennen myit 50 kilometrin alueelle tuotteitasi, nyt myyt 50000 km alueelle. Siinä saa päätä raapia useampaan kertaan, että oikea markkina, kohderyhmä ja myynti löytyy.
Jos 3D-kaupan rakentaa ulkoisia sovelluksia käyttäen, oman verkkokaupan alustalla ei ole merkitystä, oli se Woocommerce, Magento tai jokin muu verkkokauppa-alusta. Sijoitus ei vaadi monimutkaisia ja kalliita omia sovelluksia, toki jo valmiiksi teetetyn 3D-tuotteen kannattaa sijoittaa myös omaan verkkokauppaympäristöön tuotekuvaksi. Esimerkiksi WordPressin Woocommerce tukee useita eri 360 -mallien tuotekuvalisäosia, jolloin tuotetta voi pyörittää omassa verkkokaupassakin eripuolilta ympäri ja tarkastella joka puolelta.
Ole ihmeessä rohkea ja lähde hakemaan verkkokauppaan kasvua 3D-maailmasta. Joku muu tekee sen kumminkin.
Minna Miettunen, Nuotio Digital