fbpx

Matkailun ohjelmapalvelujen verkkokauppa-varausjärjestelmät

Matkailu vuonna 2019 tulee olemaan yhä vahvemmin ammattimaisesti johdettu, tuotteistettu ja verkkoon siirtyvä toimiala, jossa myös pienemmät ohjelmapalveluyritykset voivat olla mukana kehityksessä erinäisin tavoin. Nostan tässä kirjoituksessa niistä kolme hyvin erilaista ratkaisua, joihin olen asiakkaiden kanssa tutustunut; Bokun, Comgate/Winres sekä Woocommerce. Muitakin tähän tarkoitukseen soveltuvia verkkokauppa/varausjärjestelmäratkaisuja toki on, esim.  Kouta Varaus, Vello, Magento.

Matkailun ohjelmapalvelujen myynti on tulevaisuudessa myös siirtymässä yhä enemmän ja enemmän kansainvälisten jakelukanavien kautta maailmalle, mutta oman strategian valinta on kiinni monesta seikasta. 

  1.       Bokun.io – islantilaisten verkkokauppajärjestelmä ohjelmapalveluiden järjestäjille

Bokunista puhuttiin paljon viime vuonna. Islantilainen verkkokauppajärjestelmä on kehitetty erityisesti ohjelmapalveluiden tarpeisiin, ja siihen on lisätty vähitellen monia uusia ominaisuuksia. Bokunin etuja on sen matala kustannustaso (0,1% kuukauden myynnistä huolimatta liikevaihdon koosta + maksutapatoimittajan ottama provisio) ja helppo integroitavuus omalle verkkosivulle (luodaan tuotteista widgettejä eli pätkä javascript-koodia, joka lisätään omalle verkkosivustolle).

Omia haasteita tuo Bokunin jatkuva käyttöliittymän muutostyö, joka toki viittaa siihen, että asioita kehitetään (Tripadvisor osti Bokunin keväällä 2018), mutta vie resursseja oppia järjestelmän muutokset. Myös ensikertalaiselle Bokun on haastava. Siellä on paljon pieniä palikoita, jotka pitää olla oikeassa asennossa, että tilaus on mahdollista viedä läpi verkkokaupassa.

Bokun.io on käytössä myös isommilla ohjelmapalvelutarjoajilla kuten Kemin matkailulla.

Tilastoja Bokunin käytöstä meillä ja maailmalla:
Tällä hetkellä käytössä maailmalla: 181
Tällä hetkellä käytössä Suomessa: 11
Trendi: hienoisessa nousussa

  1.       Comgate/Winres – suomalainen verkkokaupparatkaisu hieman järeämpään käyttöön

Comgaten Winres-järjestelmä on Suomessa erittäin yleinen matkailun ohjelmapalvelujenkin verkkokauppa ja käytössä useilla keskusvaraamoilla, matkanjärjestäjillä ja matkatoimistoilla. Ohjelmapalveluiden järjestäjän on mahdollista päästä verkkokauppamyyntiin myös keskusvaraamon kainalossa, emo-organisaation alla, joka myy ja markkinoi ohjelmapalveluja usein alueellisesti tai teemoittain. Yksittäiselle ohjelmapalveluyritykselle Comgaten järjestelmä on vielä turhan järeä, mutta heilläkin on kehitteillä yhden yrityksen tarpeisiin tulevia ratkaisuja.

Esimerkkinä Meri-Lapin matkailulla on käytössä Comgate ja Meri-Lapin mallina onkin ottaa pienet ohjelmapalveluyrittäjät osaksi ekosysteemiä ja viedä palveluita digitaalisesti matkailijoille yhdessä.

Ei tilastotietoja saatavilla ulkopuolelta, asiakkaan omilla sivuilla maininta:
180 asiakasta Suomessa
Trendi: Vahva jalansija Suomen matkailutuotteiden myynnissä

 

  1.       Woocommerce – integrointimahdollisuudet ja räätälöitävyys

Moni matkanjärjestäjä ja/tai ohjelmapalveluyritys hyödyntää omalla WordPress-pohjaisella verkkosivustollaan jotain buukkaus-lisäosaa (esim. Bokunia tai Comgaten järjestelmiä). WordPressiin on kehitetty myös monia erilaisia omia booking-lisäosia, jotka ovat usein wordpress-pohjaisen verkkokauppajärjestelmä Woocommercen päällä.  Erittäin yleinen booking-lisäosa on wp booking calendar.

Jos ohjelmapalveluyrityksellä onkin jo vahva markkinointikoneisto ja brändi jo olemassa ja tarkoituksena vain myydä omia tuotteita esim. aasialaisille, Woocommerce mahdollistaa laajan räätälöinnin ja kaikki mahdolliset maksutavat aina Alipaysta moniin muihin esim. Mobilepayn muotoihin. Omalla myyntikanavalla on toki omat ylläpitokustannukset, mutta myynnistä ei vie ulkopuolinen myyntijärjestelmä omaa osuutta muuta kuin maksutapatoimittajan provikka, joka menee kaikilla verkkokauppajärjestelmillä.

Woocommercea ei ole kehitetty vain matkailun tarpeisiin, joten se häviää matkailulle tyypillisissä ominaisuuksissa muille toimijoille ja vaatii paljon räätälöintiä ja lisäosien asennuksia. Kaikki on toki kustomoitavissa, jos budjetti sen sallii.

Tilastoja Woocommercen käytöstä meillä ja maailmalla:
Tällä hetkellä käytössä maailmalla: noin 3 miljoonaa asennusta
Tällä hetkellä käytössä Suomessa: 457
Trendi: Nousussa yleisenä verkkokauppajärjestelmänä

 

Periaatteena voi sanoa, että yhtä oikeaa ratkaisua ei ole. Ratkaisun valintaan vaikuttaa budjetti, resurssit, kasvuodotukset, ovatko asiakkaat täällä vai maailmalla, myykö vain ohjelmapalveluita vai muitakin, kuten majoitusta jne…

 

 

Ominaisuus Bokun.io Comgate Woocommerce
Sopii myös

yritykselle,  jossa pienet henkilöresurssit

x (x) jos
keskus-
varaamon kautta
Monta maksutapaa x x
x
Myy myös majoitusta (x) ideaali
silti ohjelma-
palveluille
x
Räätälöitävyys x x (verkkokaupan oma
räätälöitävyys hyvä.
Integrointi muualle
vaatii useita lisäosia
ja nostaa budjettia)
Integrointi-
mahdollisuus
kansainvälisiin
myyntikanaviin
x x (x) joko hyödyntäen
olemassa olevia
lisäosia/upotuksia
tai rakentamalla
rajapinnoilla oma
integraatio
Erityisesti
matkailutarpeisiin
kehitetty
x x

Tilastolähteet: www.builtwith.com