fbpx

5 vinkkiä paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamiseen

Jokainen yrittäjä tietää, kuinka tärkeää on olla ”Googlen ekalla sivulla”. Moni testaa sitä heittämällä hakukenttään yrityksen nimen. Tämä ei tietenkään kerro sitä olennaista faktaa eli mitä asiakkaasi etsii, kun hakee palveluitasi. Yksinkertaisin testi on ”palvelu” + ”paikkakunta” -yhdistelmä.

Etenkin jos yrityksesi on paikallinen palveluntarjoaja tai tuotemyyjä, lukaise nämä muutamat vinkit, joilla parannat sijoitustasi Googlen hakukoneessa:

  1.      ”Tekniset” ominaisuudet kuntoon – esim. SSL-suojaus ja sivustokartta

SSL-suojatut eli https-alkuiset, vihreän ”turvallinen”-merkin saavat verkkosivut ovat Googlenkin silmissä luotettavampia ja se näkyy tuloksissa.  Toinen hakukoneoptimointiin sivuston rakenteen kannalta tärkeä elementti on sivustokartan löytyminen sivuilta (voi testata: www.omadomain.com/sitemap.xml tai www.omadomain.com/sitemap_index.xml) . Google käy läpi tämän sivustokartan ja päättelee siitä sivuston rakenteen ja käy sisällön kimppuun.

  1.       Aktiivinen sosiaalinen media

Jos luot yritykselle somesivun, päivitä sitä. Aktiivinen sosiaalisen median yrityssivusto on sellainen, jossa tuotetaan asiakaskunnalleen kiinnostavaa, monipuolista sisältöä eli sisällöistä tykätään, kommentoidaan ja jaetaan. Elävä ja hyödyllinen sosiaalisen median sivu kertoo siitä, että toimija on aktiivinen ja yritys relevantti asiakkailleen, ja Google laskee nämä sosiaalisen median toimet mukaan hakukonenäkyvyyteen. Huolehdi siis, että paikkakunta, puhelinumero, sähköposti ja osoitteesi on merkitty myös Facebook-sivulle. Google huomioi myös nämä tiedot näkyvyydessä.

  1.       Luo My business-profiili

Googlen oma my business -profiili on tärkeää paikalliselle kauppiaalle tai yrittäjälle. Tämä infolaatikko (alla olevassa kuvassa oikealla oleva laatikko kartan kanssa) nousee haussa sivun yläreunaan ja tarjoaa mm. sijaintiedot. My Business -profiilissa on tärkeää, että kaikki tiedot ovat yhteneviä verkkosivujen ja sosiaalisen median kanssa puhelinnumeroista sähköposteihin. Aukioloajat ja omat kuvat lisäävät My Business-profiilin kiinnostavuutta. Tämän lisäksi kun asiakas Googlettaa yrityksen nimeä, My Business-profiili nousee takuuvarmasti aina ykköseksi.

Nuotio Digital My business profiili

  1.     Yhtenäiset tiedot joka paikassa – Pyhä kolminaisuus eli verkkosivut – sosiaalinen media ja My Business -profiili

Kun yrittäjältä löytyvät sekä omat, ajankohtaiset verkkosivut, mielenkiintoinen sosiaalisen median sivu sekä My Business -profiili, yritys on Googlen silmissä vahvempi toimija kuin yritys, joilta puuttuu jokin näistä. Tarkista, että myös kotisivuillasi on merkitty osoitteesi, sähköposti, paikkakunta ja puhelinnumerosi. Ja että muoto on sama kuin muillakin sivuilla. Nämä puuttuvat yllättävän monelta! Googlen kartan upottaminen kotisivulle auttaa myös.

  1. Yrittäjän digitaalinen aktiivisuus       

Kaiken keskellä on yrittäjä itse! Kukaan ei tee asioita puolestasi. Osaava digiyritys tai mainostoimisto voi auttaa sinua rakentamaan onnistuneen näkyvyyden tai verkkosivut, mutta yrittäjän oma aktiivisuus tekee yrittäjästä hakukoneiden silmissäkin voittajan. Päivitä ja hio tuotteidesi kuvausta, niin että ne ovat ajankohtaisia ja hyödyllisiä.

 

Hakukonenäkyvyyden parantaminen: Jari Poikela – Fysiolab JP

Kemiläinen fysioterapeutti Jari Poikela kääntyi Nuotio Digitalin puoleen ja toivoi parempaa läsnäoloa Googlessa. Lokakuussa 2017 hän ei noussut haluamillaan hakusanoilla edes sivulle viisi. Yrityksellä ei ollut omia verkkosivuja. Päättämämme strategian perusteella loimme uuden domain-tunnuksen www.fysiojaripoikela.fi, joka sinällään oli riski ottaa yksi nimi lisää jo paikallisesti tunnetun Fysiolab JP:n päälle. Ammattimaiset kuvat, synkronoidut tiedot sekä somessa, verkkosivuilla että My business -profiilissa edesauttoivat paikallisen hakukonenäkyyvden nopeaa parantamista. Suuri merkitys silti on yrittäjällä itsellään:  yrityksellä on vahva Facebook-sivu mielenkiintoisella ja aktiivisella sisällöillä.

Näin ollen www.fysiojaripoikela.fi nousi tammikuun alussa jo kolmella yleisimmällä toimialan sanayhdistelmällä Googlen etusivulle jopa kärkikolmikkoon. Yrittäjän mukaan asiakaskunnassa on tapahtunut myös muutosta ja on tullut uusia asiakassegmenttejä.

Jos tarvitset apua oman paikallisen hakukonenäkyyden parantamiseen, otathan meihin yhteyttä! 

Minna