Ei sattumankauppaa – Digiaika mullistaa markkinoinnin ja myynnin

Tuntuuko nykyään siltä, että digitalisaatio pelkästään sanana uuvuttaa. Kuin syyllistävä pimeä aine, jonka sisältö on tuntematon ja välillä epäilyttää, onko sitä edes olemassa vai onko se pelkkää digiuskovaisten propagandaa? On hyvä pohtia digitalisaatiota oman asiakkaan näkökulmasta – ja millaisia mahdollisuuksia tulevaisuus voi tuoda.

Markkinointi – Pinnan alla automatisoitu moottori, pinnan päällä kissavideoita

Haet apua googlen kautta hopean kiillotukseen ja muutaman viikon päästä olet uusien hopeakorvakorujen omistaja. Mitä tapahtui? Hopeakorujen verkkokauppa on luonut onnistuneen ja automatisoidun markkinoinnin, jossa kauppias on kirjoittanut blogitekstin asiakasta vaivaavaan ongelmaan, saanut sen ensimmäiselle Googlen hakusivulle oikeanlaisilla toimenpiteillä, rakentanut sosiaalisen median kampanjat, jotka hyödyntävät asiakkaan jättämiä jälkiä verkkosivuille. Lopulta Google Adwords ja Google Analytics hyödyntävät ristiin toistensa tietoja ja niiden antamien tietojen puitteissa tiedät, mikä oli se alkuperäinen asiakkaan kosketus sinun yritykseesi ja missä aikaikkunassa hänestä tuli ostaja.

Ostajasta tiedetään yhä enemmän ja enemmän datatasolla. Ostoprosessi onkin pian hyvin pitkälle automatisoitu, hyvin hiottu moottori, joka tuottaa helposti ymmärrettävää dataa. Tämän pureskelu oikeaan muotoon kuluttajalle ja ostajalle onkin haastavampaa. Datamassa tulisi taivuttaa kiinnostaviksi teksteiksi ja kissavideoiksi, jotka edistävät tuotteesi myyntiä.

Myynti – myyjästä tulee yhä useammin asiakaspalvelija

Mitä tapahtuu perinteiselle myynnille? Moni asiakas on tehnyt pohjatyöt jo etukäteen ja kävelee kauppaan vain hakeakseen ennakkoon valitsemansa tuotteen. Myyjä toimiikin yhtäkkiä asiakaspalvelijana, itse myyntityön on tehnyt vertaisverkot. B2B puolellakin voittajia ovat he, jotka ovat markkinoinnin avulla luoneet asiakkaalle tarpeita ja poimivat jo osaksi lämmitellyt asiakkaat omaan portfolioonsa.

Verkkokaupasta yrityksen kivijalka – Asioiden Internet sekoittaa jälleen kaiken

Yhä yleisempää on, että yrityksellä ei ole enää kivijalkaliikettä, vain pelkkä verkkokauppa. Ajatusleikki: Yrittäjä tekee hotelliketjun kanssa sopimuksen muutamasta tuotteesta. Myytävä kenkäpari löytyy hotellin aulan showroomista ja/tai viltti jokaisen superior-huoneen sängyltä. Kun asiakas astuu huoneeseen, infotaulu peilaa aulassa olleita tuotteita. Lopuksi asiakas saa hotellihuoneesta lähtiessä puhelimeensa ilmoituksen, jossa on linkki suoraan verkkokauppaan. Ilmoitus on helppo pyyhkiä pois lukematta – tai sitten asiakkaasta voi tulla ostaja.

Mitä mahdollisuuksia tämä antaa kaikille? “Kivijalkaliikkeet” ovatkin esim. uimahalleja, messuja, urheilutapahtumia, hotelleja… logistiikkaketju muuttuu, tuotteet tulevat asiakkaiden luo.

Markkinointi myynti ja ostokäyttäytymisen muutos voi toki olla myös ahdistavaa. Pään pensaaseen laittaminen ja kehityksestä pois hyppääminen ei kuitenkaan auta, sen sijaan tiedon ja kokemuksen kartuttaminen aiheesta, auttaa ymmärtämään miten itse on markkinoinnin kohteena ja miten kehitystä voisi hyödyntää oman yrityksen markkinoinnissa.

Leave a comment