Kosketusvapaa asiointi

Nuotio digital on tuotteistanut Kosketusvapaa-asiointi analyysin. Teimme viime talvena selvitystä kahdeksassa erilaisessa liikkeessä: päivittäistavara-, erikoistavaraliikkeissä, tavaratalossa ja teimme kuvallisen analyysin kahdeksasta eri pisteestä, kunkin liikkeen sisällä. Muutama liike pääsi lähelle kosketusvapaata asiointia, mutta missään ei voinut asioida täysin ilman, että kosketti jotain pintaa.

Palvelumuotoilun avulla teemme analyysin ja raportin liikkeestä, mitä kaikkea asiakas joutuu koskettamaan asioidessaan. Listaamme mukaan kehittämisehdotukset sekä pisteytyksen nykyisille ratkaisuille. Haastattelemme myös asiakkaita heidän kokemuksistaan asioinnista, mihin he kiinnittävät huomiota, oliko asiointi sujuvaa ja häiritsikö jokin ratkaisu heidän käsitystään hygieniasta. Tarvittaessa kilpailutamme myös uudet ratkaisut ja laitteet, joiden pohjalta yrittäjä voi päättää hankinnasta.

Moni kaupassa asioija huomasi pandemia-aikana tarkkailevan, mitä kaikkea liikkeissä asioidessaan koskee. Pikkuhiljaa yhä enemmän asioita alkoi muuttua kosketusvapaaksi: käsidesi, pullonpalautus, maksupäätteet, ovet jne. Automaattiset ovet ovat jo arkipäivää varsinkin päivittäistavaraliikkeissä jo sen takia, että kassien kanssa voi olla hankala avata ovea. Yrittäjä ei tule välttämättä ajatelleeksi asioita, jotka ovat aina olleet kosketettavia. Yksi tällainen asia ovat ostoskorit. Kosketusvapaata koria on vaikea rakentaa, mutta on olemassa myös muita ratkaisuja. Entä jos ostoskassit laittaa tarjolle keräilyä varten jo ovella. Varsinkin pienempiin ostoksiin se voi olla vaihtoehto. Turhia napinpainalluksia voi esimerkiksi poistaa aikakatkaisulla, kuten pullonpalautuksessa voi tehdä. Lappu tulostuu tietyn ajan jälkeen.

Korona-aika toivottavasti väistyy pian taka-alalle ja uusi vapaampi aika koittaa. Toimintatavat tuskin kuitenkin palaavat täysin ennalleen ja vaikka uusia pandemioita ei heti tulisikaan, tavanomaiset epidemiakaudet jatkuvat. Liikkeet, joissa asiointi on kosketusvapaata, saavat kilpailuetua liikkeisiin, joissa asiointi vaatii enemmän pintojen koskettelua.

Katso videolta lyhyt esimerkki millaisia erilaisia ratkaisuja voi olla ja mistä palvelussa on kyse. Ota yhteyttä, mikäli haluat yritykseesi analyysin!

Saimme kosketukseton asiointi -projektia varten Business Finlandilta varten rahoitusta korona-aikana, jonka yksi toimenpiteistä analyysinpalvelun kehittäminen on.

 

Leave a comment