Nuotion blogit

Kosketusvapaa asiointi
Nuotio digital on tuotteistanut Kosketusvapaa-asiointi analyysin. Teimme viime talvena selvitystä kahdeksassa erilaisessa liikkeessä: päivittäistavara-, erikoistavaraliikkeissä, tavaratalossa ja teimme kuvallisen analyysin kahdeksasta eri pisteestä, kunkin liikkeen sisällä. Muutama liike pääsi lähelle kosketusvapaata asiointia, mutta missään ei…
Shopify mullistamassa verkkokauppojen kansainvälisen myynnin
Hurjia uutisia kantautuu maailmalta, eikä mistä tahansa vaan Shopifyn pääkonttorilta: Shopify-verkkokauppa on aikeissa mahdollistaa verkkokauppiaiden globaalin eli kansainvälisen myynnin asiakkaille mahdollisimman helposti. Perinteisesti verkkokauppa viedään yhdelle markkina-alueelle kerrallaan sekä markkinoiden haltuunottokustannusten että ihan käytännön syiden…
PlanGreen – kestävän kehityksen tutkimusprojekti
Nuotio Digital Oy:lle myönnettiin Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoitusta "PlanGreen - yritysten ekologisuus näkyväksi" -hanketta varten. Projektissa on tarkoitus selvittää kestävän kehityksen parametreja ja niiden hyödynnettävyyttä verkkopohjaisessa työkalussa, jonka avulla yritykset voivat tuoda omia vihreitä toimenpiteitä…
IndTech – teollisuuden tulevaisuuden mullistava termi
Virtuaalisesti järjestetyssä Value Steel -seminaarissa 23.3.2021 Peter Wallin, Ruotsalaisen Piia-hankkeen projektijohtaja, esitteli tulevaisuuden Ruotsin digitalisaation merkitystä raskaaseen teollisuuteen ja yleensäkin teolliseen kehitykseen. Puhutaan termistä IndTech, Industrial technology, joka tarkoittaa muodostunutta uutta toimialaa, joka yhdistää digitaaliset…
Algoritmi toivoo, että käyttäjä pöyristyy
Twitter on somekohujen ja pöyristymisien syntypaikka. Joku julkaisee jonkun näkemyksen tai kommentin, toinen ymmärtää sen sopivasti ja tahallaan väärin ja pöyristyy. Kolmas pöyristyy sitten siitä, että miksi tällaisesta pöyristytään. Yhtäkaikki, ihmiset on saatu kiinnostumaan palvelun…
Kun kuuro soittaa asiakaspalveluun, videopuhelut ovat tukena
Suomessa on tuhansia kuuroja ihmisiä. Teknologian kehitys ei aina ota huomioon vähemmistöjä, vaan mennään valtavirta edellä, mutta poikkeuksiakin on. Suomessa kehitetyllä kätevällä Chabla-sovelluksella voi soittaa tulkattuja videopuheluita kenelle tahansa. Myös monet yritykset ovat ottaneet ne…
Verkkokokouskyselyn tuloksia
Käynnistimme kyselyn keväällä verkkokokouksiin liittyen saadaksemme selville millaista palveluita  ihmiset, yritykset ja yhteisöt tarvisivat verkkokkouksiin liittyen. Päätimme tehdä kaksi palvelua, joita voi elokuusta lähtien meiltä tilata, Verkkokokoukset käyttöön paketti  ja  verkkotapahtuman järjestäminen Kyselyyn tuli vastauksia…
Nuotio Digitalilta tulossa uusi palvelu, opastamme verkkokokouksiin siirtymisessä
Olemme kiitollisia, että saimme Business Finlandin Korona kriisin alla  lanseeraamasta “Liiketoiminnan rahoitus häritiötilantessa ohjelmasta” päätöksen hyvin nopeasti, alle viikossa. Pystymme aloittamaan tilanteeseen sopivien uusien palveluiden suunnittelun 12 500 eur hankkeella, josta 80% tulee rahoituksen kautta.…
PWA-sovellukset – kätevä ratkaisu kotisivun ja sovelluksen välimaastossa.
Uutta harrastusta aloittaessa huomaa pian ladanneensa aiheeseen liittyvän sovelluksen puhelimeen. Moni asia toimiikin paremmin sovelluksissa kuin selaimessa. Sovelluksen tarjoajille asia merkitsee usein kuitenkin sekä sovelluksen että kotisivujen ylläpitämistä ja kehittämistä. Entä jos tarvisi vain yhden…
Chattibotti vai perinteinen chatti yrityksen nettisivuille? – Asiakaspalvelun merkitys korostuu myös verkkosivuilla
Perinteisen puhelin/sähköposti/some -asiakaspalvelun rinnalle on tullut myös asiakaspalveluchatteja, omia sekä ulkoistettuja. Asiakaspalveluchatissa vastaa ihminen, kun taas chattibotti on nimensä veroinen; opetettu tai oppiva robotti, joka vastaa kysyttyihin kysymyksiin. Asiakaspalvelulla erotutaan kilpailijoista sekä hyvässä että pahassa.…
Matkailukuvat: muokattaisiinko kuvat vai todellisuus vai molemmat?
Olemme tottuneet näkemään matkailumarkkinoinnissa matkailukohteista upeita kuvia, jotka kuvankäsittely tai kuvausjärjestelyt ovat tuoneet. Kohteiden liioittelu  lähtee kuitenkin välillä laukalle. Perusmatkailijalla ei aina ole mahdollisuutta tulla katsomaan sitä näkyä jonka esitteessä tai somessa näki ennen matkaa.…
Teollisuusmatkailu – matkailun seuraava megatrendi
Julkaistu Lounais-Lappi -lehdessä 2.2.2019 Raflaavasta otsikostaan huolimatta teollisuusmatkailussa on jotain kiehtovaa, outoa ja siinä on potentiaalia nousta yhä vahvemmin esiin matkailun osa-alueella. Se on rosoista, siinä on vahva alueen omaleimaisuuden ja aitouden maku ja sen voiteluaineena…
Matkailun ohjelmapalvelujen verkkokauppa-varausjärjestelmät
Matkailu vuonna 2019 tulee olemaan yhä vahvemmin ammattimaisesti johdettu, tuotteistettu ja verkkoon siirtyvä toimiala, jossa myös pienemmät ohjelmapalveluyritykset voivat olla mukana kehityksessä erinäisin tavoin. Nostan tässä kirjoituksessa niistä kolme hyvin erilaista ratkaisua, joihin olen asiakkaiden…
Kuinka lisäät akun kestoa 50%, vähennät puhelinriippuvuutta ja pelastat maailman
Ei ole poikkeuksellista, että ihmiset käyttävät kaikki tauot, jonotukset, jopa liikennevalot viestien tsekkaamiseen puhelimesta. Eikä kyse ole vain työviesteistä tai sosiaalisesta mediasta, myös media, uutiset, blogit ja viihde koukuttavat. Pelaamista en tässä edes käsittele.…
Internetin lyhyt historia – Aaltoliike muuttaa netin esitteeksi joka 20. vuosi
Syntyessään Internet oli vuorovaikutteinen. IRC, sähköposti, erilaiset uutisryhmät dominoivat 1990-luvun alussa. Monensuuntainen vuorovaikutus tuntui raikkaalta.  Yhteyden sai heti. Tuohon aikaan puhelimet olivat vielä lankamallia. Jos soitit, kysymäsi henkilö ei ollut välttämättä kotona, jos yleensä oli…
5 vinkkiä paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamiseen
Jokainen yrittäjä tietää, kuinka tärkeää on olla ”Googlen ekalla sivulla”. Moni testaa sitä heittämällä hakukenttään yrityksen nimen. Tämä ei tietenkään kerro sitä olennaista faktaa eli mitä asiakkaasi etsii, kun hakee palveluitasi. Yksinkertaisin testi on ”palvelu”…
NFC-tekniikka arkea helpottamassa,
eli mitä yhteistä on Neuvostoliittolaisella vakoilulaitteistolla, etäluettavalla luottokortilla ja päiväkodin kellokortilla? Kaikki nämä ovat hienoja sähköä käyttäviä laitteita, mutta mikään näistä ei kuitenkaan sisällä paristoa, akkua eikä käytä verkkovirtaa. Yhdysvaltojen Moskovan suurlähetystössä järkytyttiin 1952, kun lähetystöstä…
Roam like at home – verkkovierailumaksut poistuvat EU:n alueella tänään
Julkaistu 15.6. Lapin Yrittäjien blogissa Y-Vinkkeli Torstai 15.6. voisi olla historiallinen päivä. Siinä missä rahoitusmarkkinoiden vapautuminen 1980-luvulla oli iloista aikaa taloudelle, olisi verkkovierailumaksujen vapautuminen voinut olla digialalle portti uuteen aikaan. Tästä päivästä, 15.6.2017 lähtien uusien…
Verkkokaupan trendit: 3D-tuotteet ja uudet mahdollisuudet
Oletko yrittäjänä pohtinut verkkokaupan perustamista tai oletko hakenut omalle verkkokaupallesi uutta suuntaa? Faktoja globaalista verkkokaupasta: Kasvun potentiaali on verkossa: verkkokaupan koko on vasta noin 8-15% isojen markkinoiden vähittäiskaupan koosta B2B-verkkokauppa kasvaa kiihtyvää vauhtia …
Nuotio Digital ja Jo-Jo the Dog Films monimediaiseen yhteistyöhön
Puhelimia ja liittymiä myyvä yritys Sprint teki kumppaneidensa kanssa minuutin mittaisen tv-mainoksen autokilpailun mainostauolle, jossa katsojat pystyivät kiihdyttämään todellisten kilpa-autojen vauhtia TV-ruudulla näkyvässä mainoksessa. Se auto, joka sai eniten kannustavia tweettejä, voitti kilpailun ja voittaja…
Facebook Workplace – uusi mielenkiintoinen työkalu yrityskäyttöön
Facebook lanseerasi muutama kuukausi sitten yleiseen käyttöön Facebook Workplacen. Aiemmin sivusto kulki nimellä Facebook at Work ja sitä sai testata suljetussa ympäristössä harvat ja valitut. Nuotio Digitalin Mikko haki mukaan ohjelmaan jo varhaisessa vaiheessa, ja lopulta…
Beaconit ja Fyysinen web
Beacon-villitys alkoi digitaalisen median piirissä vuonna 2014. Suomessa kehitystä ovat hillinneet mm. se, että beaconeiden käyttöön on vaadittu sovelluksen kehittäminen yritykselle ja toisekseen se, että kukaan ei ole tiennyt beaconeista. Nyt kun asioiden internet…
Ei sattumankauppaa – Digiaika mullistaa markkinoinnin ja myynnin
Tuntuuko nykyään siltä, että digitalisaatio pelkästään sanana uuvuttaa. Kuin syyllistävä pimeä aine, jonka sisältö on tuntematon ja välillä epäilyttää, onko sitä edes olemassa vai onko se pelkkää digiuskovaisten propagandaa? On hyvä pohtia digitalisaatiota oman asiakkaan…
Digimerillä näkyvä uusi valopiste on Nuotio Digital – mitä me teemme?
Nuotio Digital on digitaalisen viestinnän toimisto. Haluamme auttaa yrityksiä ja muita yhteisöjä ottamaan hyödyn ja ilon irti digitaalisesta viestinnästä. Uusia palveluita ja mahdollisuuksia tulvii ikkunoista ja ovista eivätkä yrittäjät ja yhteisöt erota mikä palvelu sopisi…
IoT – tuotekeskeisestä ajattelusta palveluratkaisuihin
Digitalist Network -blogin kirjoittaja Ville Tolvanen, digitalisaation ja IoT-ratkaisujen puolestapuhuja, pohtii omassa blogikirjoituksessaan suomalaisen IoT-kulttuurin pistemäisyyttä. Tarkoittaen tällä sitä, että liian usein älykkäät ratkaisut ovat irrallaan olemassa olevasta yritystoiminnasta tai niillä tuetaan liiaksi olemassa olevaa,…