Beacon-villitys alkoi digitaalisen median piirissä vuonna 2014. Suomessa kehitystä ovat hillinneet mm. se, että beaconeiden käyttöön on vaadittu sovelluksen kehittäminen yritykselle ja toisekseen se, että kukaan ei ole tiennyt beaconeista.

Nyt kun asioiden internet on käsitteenä lyömässä läpi, myös kiinnostus beacon-majakoita kohtaan on kasvamassa -nehän ovat osa iot-ilmiötä. Toinen syy uuteen kuhinaan on se, että Google on tullut mukaan peliin  ja silloin lähtee yleensä iso pyörä pyörimään. Beaconit (suom. majakat) ovat siis pieniä laitteita, joita voi kiinnittää esineisiin, tiloihin tai kulkuneuvoihin. Uuden vähän virtaa käyttävän tekniikan ansiosta akku kestää vuosia.

Yksi Googlen visioista on jo käytössä oleva  “Fyysinen web”. Se on myöskin yksinkertaisin tapa ryhtyä käyttämään beaconeita. (Huom: Fyysinen web on eri asia kuin googlen toinen projekti Nearby notification, joka sekin liittyy beaconeihin.) Käsitteellä tarkoitetaan sitä, että henkilö pystyy olemaan puhelimellaan yhteydessä ympärillä oleviin kohteisiin säädettävällä 0-60m säteellä, joita voivat olla vaikkapa elokuvajuliste, joka lähettää linkin traileriin; pysäköintinmittari, joka lähettää maksulinkin; irrallaan fyysinen weboleva koira, joka lähettää tietoja itsestään ja omistajastaan tai vaikkapa taidenäyttely, jossa jokainen työ lähettää tarkempia tietoja itsestään. Ja aivan – voit kävellä kaupungilla tai messuilla ja lähettää ympärillesi linkkiä yrityksestäsi tai itsestäsi muuten vain. Tietyissä laitteissa voi myös jakaa Twiitin tai Facebook-päivityksen “ilmaan” ympärillesi muiden katsottavaksi.  Google toivoisi, että Fyysisen webin palveluita hyödyntävä yritys/palvelu käyttäisi tätä symbolia vaikkapa ovessa tai tuotteissa.

 

fyysinen web
Puhelimeen tulee ilmoitus, kun Fyysinen web on käytössä lähellä

Fyysisen webin käyttöönotto on tehty helpoksi. Fyysisen webin kohteet eivät muista beaconeista poiketen lähetä UID-koodia, vaan yksinkertaisesti url-osoitetta. Ihan mitä tahansa sivua ei voi kuitenkaan jakaa, koska sivun täytyy olla suojattu (HTTPS). Linkki täytyy myös lyhentää esim. tinyurl-palvelussa. Linkit menevät myös Googlen arvioinnin läpi. Käyttöönotto onnistuu kuitenkin omalla matkapuhelimella ja esimerkiksi Estimote:n beaconeilla urlin voi kätevästi asentaa hallintasovelluksessa. Jos hankit beaconeita tähän tarkoitukseen, niiden täytyy tukea Eddystone URL standardia. Nimi Eddystone tulee muuten majakasta britanniassa.

Tässä esimerkissä Googlen kehittäjä Scott Jenson selittää kuinka Fyysinen web toimii ja millaisia sovelletuksia sillä Googlen mielestä on.


Beaconit ja esimerkiksi Fyysinen web ensiaskeleena on mielestäni tärkeä askel yrityksille asioiden internetin käyttöönotossa, tätä kautta ymmärretään uusi toimintatapa. Kaiken asioiden internetin ei tarvitse olla Koneen hissien Ja Watson tekoälyn laajuista megaluokan toimintaa. Fyysinen web myös aidosti toimiii ja se toimii sekä Androidissa että iPhonessa.

Jos olet kiinnostunut hyödyntämään Beaconeita ja Fyysistä webbiä, esim. yrityksessä tai vaikkapa näyttelyssä, ota yhteyttä meihin. Teemme myös Beaconeiden käyttöön liittyviä koulutuksia ja esityksiä. Olemme ensimmäisten joukossa mukana hyödyntämässä beaconeita monin eri tavoin.